Lawatan Doktor Maya

Lawatan Doktor Maya

Jika anda berfikir doktor lebih suka melangkau hubungan peribadi dengan pesakit mereka, anda boleh menjadi salah. Teleperubatan telah gagal untuk berpegang dengan cara yang sama yang lain, yang lebih baru, teknologi ada. Ini adalah di mana persidangan video dan pemindahan data melalui telefon dan Internet menyambung doktor kepada pesakit.

Idea ini seolah-olah ketinggalan bukan kerana cabaran-cabaran teknikal, perbelanjaan atau keperluan yang tidak mencukupi. Nampaknya doktor memegang proses. Menurut The New York Times, satu kajian baru-baru ini oleh penyelidik di Universiti Sekolah Perubatan Texas di Houston melihat kesan teleperubatan di pesakit di unit rawatan rapi. Walaupun penyelidik pada mulanya telah mempelajari kesan teleperubatan pada kematian, komplikasi dan tempoh penginapan pesakit di lima hospital yang berbeza mereka secara tidak sengaja menemui sejauh mana doktor keberatan untuk menggabungkan perubahan teknologi ini. Ramai doktor bersetuju, teleperubatan seolah-olah depersonalize hubungan dan memusnahkan kepercayaan.

Lain-lain, termasuk Rashid Bashshur, pengarah teleperubatan di Universiti Sistem Kesihatan, berkata ubat dalam talian adalah cara yang lebih murah menyediakan penjagaan rutin. "Hujah bahawa anda memerlukan 'penumpangan tangan' untuk menjalankan amalan perubatan adalah hujah lama dan letih bahawa hanya tidak mempunyai kredibiliti," katanya. "Terdapat dua pemalar dalam perubatan: perubahan dan rintangan untuk berubah."

Satu kumpulan di Texas menawarkan klinik lawatan maya kepada sesiapa sahaja di negeri ini selama kira-kira $ 50. Sistem ini mempunyai banyak untuk mengesyorkan. Pesakit boleh log masuk, memilih seorang doktor dari orang-orang yang ada, dan mempunyai perbualan masa nyata serta-merta, termasuk (dan ini seolah-olah penting kepada saya) sidang video. Walau bagaimanapun, undang-undang Texas memerlukan sebelum doktor berunding dengan pesakit atau menetapkan dalam talian atau melalui telefon perubatan, mereka membentuk satu hubungan melalui cara seperti pemeriksaan fizikal.

Mungkin terdapat beberapa jalan tengah untuk penjagaan kesihatan dan teknologi untuk memenuhi. "Pandangan saya adalah bahawa kami ingin memberikan penjagaan yang berkualiti paling tinggi untuk pesakit kami," kata Dr Eric Thomas daripada seorang pengarang utama kajian dan pengarah Universiti Texas-Memorial Hermann Pusat Kualiti Penjagaan Kesihatan dan Keselamatan. "Dalam beberapa keadaan yang mungkin dengan doktor terletak jauh;.. Pada orang lain, saya tidak berfikir bahawa selagi kita memerhatikan kami pada bola - bola yang bersabar - kita akan menjadi baik-baik saja pada akhirnya Kita boleh membahagikan kami bekerja dalam cara-cara baru dan masih melakukan apa yang terbaik. "

Tidak ada komentar:

Posting Komentar