Kehilangan Pendengaran Tinnitus - Apa yang Anda Perlu Tahu

Kehilangan Pendengaran Tinnitus - Apa yang Anda Perlu Tahu

Yang deringan berterusan yang anda ada dalam telinga anda dikenali sebagai tinnitus. Pada masa ini, kita mungkin tidak perlu memberitahu anda bagaimana tekanan gejala masalah ini boleh. Kajian menunjukkan bahawa kira-kira sembilan puluh peratus daripada individu-individu yang mempunyai masalah ini membangunkan pendengaran tinnitus. Terdapat juga beberapa individu yang telah kehilangan pendengaran dan masih boleh mengalami tinnitus.

Tinnitus tidak semestinya menjadi punca di sebalik kehilangan pendengaran anda. Kedua-dua keadaan boleh terjejas oleh perkara-perkara yang sama. Kedua-dua mereka boleh disebabkan oleh pendedahan kerap kepada bunyi yang kuat, termasuk senjata api, muzik dan juga bunga api. Setiap kali gegendang telinga menjadi rosak, saraf mempunyai kecenderungan untuk mencipta bunyi, ini adalah mengapa anda mendengar nada bunyi apabila anda mempunyai tinnitus. Jika gegendang telinga telah rosak, maka kehilangan pendengaran akan menjadi hasil yang pasti.

Faktor lain mungkin usia tua. Sebagai individu tua, deria mereka mempunyai kecenderungan untuk mengurangkan dalam fungsi. Terdapat juga masalah kesihatan yang menyebabkan tinnitus untuk membentuk. Masalah-masalah kesihatan termasuk tekanan darah tinggi, tekanan darah tinggi atau pembangunan yang lemah di dalam rahim.

Terdapat kes-kes yang jarang berlaku tinnitus yang disertai oleh kehilangan yang boleh menjadi tanda masalah yang serius, seperti tumor saraf akustik atau aneurisme pendengaran. Ia adalah penting bahawa anda pergi ke doktor untuk diperiksa keluar.

Doktor akan menjalankan beberapa ujian pendengaran pada anda sebelum tinnitus didiagnosis. Terdapat beberapa rawatan yang boleh anda lakukan untuk melegakan gejala. Doktor boleh merawat dengan steroid, dekongestan, antibiotik atau beberapa jenis lain perubatan. Anda juga boleh pergi melalui terapi. Terapi akan membantu banyak pesakit dengan yang bunyi nada yang mereka mengalami pada setiap waktu dalam sehari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar